17/01/2015

RAJASTHANI BHIL TRIBAL DANCE- GAVARI

ETHNOFLORENCE

2008-2015

N 872

 

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Photo Credit: traditionalindianmusic.co.uk

 

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RAJASTHANI BHIL

TRIBAL DANCE- GAVARI

"Gavari" est la forme de danse rituelle effectuée par Bhil tribu à Udaipur, Rajsamand et chittor districts du Rajasthan.

Les enfants participent dans cette forme de danse-théâtre 40 jours pour un environnement sain pour protéger leurs animaux et la vie des gens.

Dans cette période, ils ne mangent pas ne importe quel légume vert, éviter l'alcool et manger non-veg, dormir sur rez de chaussée et de ne pas prendre le bain (sauf le Dev-Jhulani Ekadasi).

Surtout dans le temps de jour, ils effectuent la Gavari dans le village où ils ont adopté différents épisodes sociaux et mythologiques avec THALI & MADAL instruments de musique.

Dans cette période ils se sont rendus dans les villages voisins où leurs filles et leurs sœurs mariées et effectuent Gavari.

Voici Gavari renvoie comme PARVATI est dans une forme de RAI toujours reste dans le centre et le démon Bhashmasur comme un Buriya marchant dans la direction opposée à la direction de tous les autres

 

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 La RAI et Buriya sont les deux principaux personnages mythologiques pour former la performance rituel Gavari Bhil.

Dans Gavri groupe dance-théâtre, il ya deux RAIs en forme de PARVATI ou GORGA MOHINI et déesses en costumes féminins,  toujours dans le centre du cercle performant.

 

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Le BHURIYA comme Bhasmasura - conserve un masque en bois de noir entourant poils de queue de taureau sur son visage et portant un bâton en bois ou "Chari", marche toujours dans la direction opposée à d'autres artistes.

Les autres prêtres comme Bhairon et la déesse Mata, reste avec la RAI comme un garde pour elle.

Ils ont tous prend le repas une fois par jour et suivez les normes de rituels Gavari pendant près de 40 jours de la performance.

"GAVARI"

is the ritual dance form performed by Bhil tribe in Udaipur, Rajsamand and Chittor districts of Rajasthan.

Whole male folk, even children participate in this dance-drama form for forty days for healthy environment to protect their animals and people's life.

In this period they will not eat any green vegetable, avoid alcohol and non-veg eating, sleep on ground floor and not to take the bath (except on Dev-Jhulani Ekadasi ).

Mostly in day time they perform the GAVARI in the village where they enacted different mythological and social episodes with "MADAL" and THALI musical instruments.

In this period they traveled to nearby villages where their daughters and sisters married and perform Gavari there.


Here GAVARI refers as a PARVATI is in a form of "RAI" always stays in the centre and the demon Bhashmasur as a "Buriya" with mask walks anti-clock wise direction to other performers.

The RAI and BURIYA are the two main mythological characters to form the GAVARI Bhil ritual performance.

In GAVARI dance-drama group, there are two RAIs in form of PARVATI or GORJA and MOHINI goddesses in female costumes, always stays or sits in the centre of the performing circle.

The BHURIYA as a Bhashmasur -- keeps a wooden mask of black surrounding bull tail hairs on his face and carrying a wooden stick or "Chari", always walks in opposite direction to other performers.

The other priests as Bhairon and goddess Mata, stays with RAI as a guard to her.

They all takes the meal once a day and follow the norms of Gavari rituals for nearly 40 days of performance.

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TAGs

BHIL TRIBE MASKS ON ETHNOFLORENCE WEB SITE

http://ethnoflorence.skynetblogs.be/mask-bhil-gavari-dance/

&

http://ethnoflorence.skynetblogs.be/bhil-tribe-mask/

 

 

12/04/2014

Balarama, Subhadra, Krishna Jagannatha Votive figure

 ETHNOFLORENCE

N 753

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MASK OF THE DAY

The one I have chosen today is not an Himalayan or Indian mask, but an important and interesting, from an iconographic point of view, African mask.

Mounted on a Inagaki socle this historic Dan mask shows how the artist,
 researched and obtained  the harmony of the piece, through an asymmetric  and unstable equilibrium.

 

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This famous masks, soon in auction chez Christie's Paris, in this extreme spatial and plastic solutions has points of contact with the genuine art of the masks of the Himalayan region in the research of an unbalanced equilibrium.

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EDITED

on

"Sculptures Africaines et Oceaniennes"

Clouzot, Level

 Paris: Devambez,1925. Plate III.

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"La Sculpture negre primitive"

Paul Guillaume  & Thomas MunroParis: Les Éditions G. Cres & Cie, 1929: 4

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“African Negro Art”,

J.J. Sweeney
New York: Museum of Modern Art, 1935: 98

Photo Walker Evans

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Photo credit of

Christie's

and

Clouzot, Level

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FOLK

INDIAN AND HIMALAYAN

ART

AN HIDDEN HERITAGE

Trio de figures

votives Balarama, Subhadra, Krishna Jagannatha, 
Inv. 71.1930.54.1602.1-3D

Musee du Quai Branly

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INDIAN AND HIMALAYAN MASKS

AN HIDDEN LIVING TRADITION

Bhils people

Gavari Dance

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Chhoti Undri village, Bhil culture, Rajasthan, India

Indira Gandhi National Centre for the Arts

photo suggested by David Van der Elst

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DEUS LOCI

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