28/09/2012

MAX ITZIKOVITZ AN INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE

MAX ITZIKOVITZ

 

AN INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE

Text by Ethnoflorence

EXTRACT FROM

THE TRIBAL ARTS

A

CROSS CULTURAL HERITAGE

NUMBER

0

 ethnoflorence.skynetblogs.be/archive/2012/09/07/the-tribal-arts-a-cross-cultural-heritage1.html

 

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Each collection, like the canvas of the painter or the musician's musical score, has it's peculiar features, a sort of 'fil rouge' that makes the recherche of the collector unique and unrepeatable.

 

At first glance, complex heterogeneous collections of various sectors of the arts premiers and of contemporary art, assembled by a single collector, to a more careful analysis can uncover rather obvious connections and points of contact, revealing how the collector has

 

'chased'

 

the specific note, this particular trait,

 

that universal archetype

 

in materials only apparently incompatible and different.

 

In the catalog "Passioni d'Africa" (L'Arte Africana nelle Collezioni italiane 2009 pag.193) Chantal Dandrieu outlines the character

 

 the search criteria

 

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in African field of Mr Max Itzikovitz, typical of an

 

independent eye

 

 not conformed with the directives and stereotypes of the market,

 

always ready to discover

 

"new things ... and ignored"

 

and without the fear 

 

of defending his own new discoveries.

 

The result of thirty years of research, his Himalayan collection, seems inspired by the aesthetic presupposition.

 

The Dandrieu's words about the character of Mr Itzikovitz are confirmed by the memory of his first purchase in this area, the discovery of an anonymous and mysterious mask, something that looked like nothing he had seen previuosly.

 

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 He did not know which area it came from.

 

Then Itzikovitz decided to purchase other of the same typology, without worrying

 

about the absence of a "notorious pedigree", use, or ethnic group attribution.

 

 

An "unusual practice among lovers of primitive arts "always anxious to see "the unchallengeable" criteria of the age, authencity, origin.

 

 

 Free from all prejudice, supported only by his intuition,

 

he collected objects without history guided only by the aesthetic  criteria

 

 

... and "fresh eyes";

 

 

intrigued by the back sides that every collector would dream of finding in"a very ancient  Dan mask from the Ivory Coast, or a Quiche one from Guatemala...".

 

 OK 4.jpg

 

The name

 

Max Itzikovitz

 

gave

 

some of his himalayan objects  probably partly reveals the

 

common thread

 

of his  heterogeneous intellectual pursuit of a universal archetype:

 

"Baule monkey begging", "Olga, Tribute to Picasso"  

 

"Francis Bacon's prize-fighter", "The astonished Inuit," "The Gesuit",

 

"The Batak" "Boris Karloff in meditation""Fantomas"...

 

OK 3.jpg

 

 

 

In the catalog

 

WOOD SCULPTURE IN NEPAL  JOKERS AND TALISMANS  

 

we discover an hidden side of this  International Collector of Arts Premiers, a sort of partial autobiography,

 

a mirror which reflects a part of his inmost soul;

 

not just a sectorial catalog , but the mature fruit of a mystical visual search, unavoidable chapter of a journey ..... of his independent, personal, unique and tireless, archetypal interdisciplinary research.

 

Text by Ethnoflorence

 

All rights reserved

 

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Commentaires

Apparence du masque! Origine du masque ? Usage du masque ? Beauté et mystère du masque. Il est fait pour nous intriguer, il ne cessera plus de nous hanter et d'entrainer toutes les controverses imaginables car il est le lieu de la transformation, qui est l'essence même de la magie. Il déclenche les passions, positives et négatives. Il révèle les égos, les défauts, les enthousiasmes et les doutes. Il est fait pour étonner, éthymologiquement lié à "tonnerre", pas loin de l'éclair qui illumine et aveugle.
Chers peuples de l'Himalaya, c'est en votre nom que s'élèvent les polémiques, mais personne ne vous laisse vraiment la parole. Seuls vos masques sont là pour nous remettre en question. Regardez comme ils se moquent de nous!

Écrit par : eric chazot | 17/11/2012

L'ambiguïté de la chute du message précédent se voulait reflet de l'ambivalence et de la dérision du masque. Mais il faut que ce soit dit, le regard de Max sur ces objets, que nous avons partagé dès la fin des années soixante-dix, riche de sa perception éclairée de l'art primitif majeur d'Afrique, m'a beaucoup aidé et encouragé à affiner, à percevoir mieux l'originalité de la créativité himalayenne et à en rechercher les exemplaires les plus frappants. Le souvenir de ces échanges, pour le jeune voyageur que j'étais, reste gravé en moi à tout jamais avec gratitude.
Eric Chazot.

Écrit par : eric chazot | 18/11/2012

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